NSW – Po co mi premium?

Witajcie!

Nadeszły czasy, gdy producenci gier, którzy wydają na nie setki tysięcy “zielonych” z dobrego serca postanawiają, nam – graczom, pozwolić w nie grać zupełnie bezpłatnie. Produkcje Free To Play [F2P] przyciągają coraz większe ilości graczy, gdyż są po prostu … dobre. Dawniej “darmówki” maksymalnie nadawały się do wydania na drugim krążku dołączonym do świątecznego wydania CD-Action, a teraz są spektakularne i bardzo grywalne. Dlaczego producenci postanowili nagle być dla nas tacy mili?

Najlepszym porównaniem będzie fabryka guzików – niezłe nie? W takiej oto fabryce produkuje się guziki, które są warte stosunkowo mało, maksymalnie kilka złotych za komplet, więc każdy może sobie pozwolić na odrobinę luksusu i zmienić sobie guziki, ot tak (choć częściej urywają się same, ale zawsze w najmniej oczekiwanym momencie). Fabryk guzików jest niewiele, a zapotrzebowanie olbrzymie. I oto dochodzimy do sytuacji, gdzie prezes manufaktury produkującej ekstremalnie tanie rzeczy jest multimiliarderem z domem na Aligatorach i butami z Kajmana, czy odwrotnie. Podobnie ma się sprawa na rynku gier. Ponieważ mikropłatności zaszyte w najnowsze produkcje F2P są niewielkimi kwotami, może sobie na nie pozwolić większa ilość graczy, a te zebrane do jednego worka stanowią już niezłą sumkę, przy okazji nie wydając pieniędzy na tłoczenie płyt, drukowanie okładek, logistykę, itp.

Jak więc “namówić” gracza do wydania chociaż odrobiny ciężko zarobionych pieniędzy na coś wirtualnego, nienamacalnego, dostępnego tylko online? W dobie pośpiechu i ogólnego pędu do kariery wystarczy zaoferować zakup czasu, bądź indywidualności. Czasu, bo jest to najcenniejszy “produkt”, którego wiecznie nam brakuje, a indywidualności, bo nie pozwala nam pozostawać anonimowymi w wirtualnym świecie. Należy przy tym zachować balans pomiędzy tymi co za czas i indywidualność płacą, a tymi co obie te “rzeczy” mają (z tym, że indywidualność – gdzieś). Wszystko tak, aby jedni nad drugimi nie osiągali przewagi. W innym przypadku gra chyli się ku upadkowi, a produkcje takie znane są jako Pay To Win [P2W] i szybko umierają.

Wracając do tematu, czy warto zaopatrywać się w treści o statusie Premium? Czy w Armored Warfare otrzymamy coś, co jest warte wydania pieniędzy? To każdy z Was oceni sam po przeczytaniu niniejszego poradnika. Moje zdanie poznacie pod opisem każdego z tych produktów.

Jakie treści Premium oferuje nam Armored Warfare?

  • pojazdy
  • dowódców
  • konto premium
  • emblematy
  • kredyty
  • złoto
  • bonusy
  • tytuły i osiągnięcia
  • dostęp do specjalnych treści
  • pojazdy kolekcjonerskie
  • kamuflaże

1. Pojazdy premium

W grze dostępnych jest kilka pojazdów o statusie premium. Ich grono będzie się z czasem powiększać, a wśród nich znajdziemy pojazdy unikatowe i kolekcjonerskie, dostępne tylko w wybranym okresie czasu, do kupienia (również w grze za złoto) lub “za zasługi”.

Co daje granie pojazdami premium?

  • + 50% kredytów z każdej bitwy
  • + 25% kredytów podczas pierwszej wygranej bitwy dnia
  • + 20% reputacji
  • + 20% doświadczenia dla załogi
  • + 20% doświadczenia dla dowódcy

Ponieważ reputacja na czołgu premium nie służy do jego rozwoju (odkryte wszystkie moduły) odkłada się w postaci zablokowanej, której przekształcenie w wolną (możliwą do użycia na każdym pojeździe) kosztuje złoto. Dodatkowo przez niektórych graczy, pojazdy premium traktowane są jako “eksponaty” w ich prywatnych kolekcjach. Wśród nich np. pojazd dostępny tylko “za zasługi” – Object 155, który przyznawany był graczom m.in. za udział w Stress Teście.

Czy warto mieć pojazdy premium?

Osobiście uważam, że tak. Dla mnie jako osoby, nie mogącej poświęcić wiele czasu na grę, umożliwiają one szybszy rozwój pozostałych pojazdów i załogi oraz większe zarobki, co przy cenach w AW nie jest bez znaczenia. Aktualnie może wydawać się, że załoga, a szczególnie dowódcy szkolą się szybko. Dowódca ma obecnie tylko pięć umiejętności, a załoga po dwie. W perspektywie planowane jest znaczne rozbudowanie tego systemu, i praca nad załogą kiedyś zaoowocuje.

NSW3_premiumki

2. Dowódcy

System dowódców w AW nie jest zbyt mocno rozbudowany, jednak już widać, że dowódcy premium posiadają unikalne umiejętności przyspieszające rozwój maszyn i ich załóg. Przykładowo włoski Maximillian Koenig posiada m.in. 10% bonus do zdobywanej reputacji i szkolenia załogi, a dostępny był dla posiadaczy Paczek Założycielskich (Founder Pack). Drugim dowódcą premium jest Amerykanin Anthony Diaz, który poza tym co potrafi Maxi K. jest swoistym medykiem leczącym automatycznie pierwszego rannego członka załogi (otrzymywało się go za zarejestrowanie konta przed Świętami Bożego Narodzenia 2014).

Czy warto mieć dowódców premium?

Osobiście uważam, że nie jest to super przydatne. Sam wykorzystuję Maxa tylko na pojazdach, które rozbudowuję. Gdy tego dokonam, umieszczam w niej dopasowanego dowódcę z pozostałej puli, gdyż umiejętności innych dowodzących są cenniejsze podczas skutecznej gry, niż szybszy rozwój.

NSW3_dowodcy

3. Konto premium

Konto premium to przedział czasu, przez który nasze działania w grze będą bardziej doceniane. Konto takie możemy zdobyć kupując specjalne paczki np. Kolekcjonerską (dawniej też Założycielską) lub wymieniając za złoto w grze, albo otrzymać jako nagrodę w postaci kodu, biorąc udział w zorganizowanych wydarzeniach i konkursach.

Co daje konto premium?

  • + 50% reputacji z każdej bitwy
  • + 50% kredytów z każdej bitwy

Czy warto mieć konto premium?

Zdecydowanie tak! Jeśli miałbym wybrać jedną rzecz o statusie premium, wybrałbym właśnie konto. Daje największe bonusy, do najważniejszych rzeczy. Niestety przemija, bez względu na to czy jesteśmy zalogowani, czy nie. Na osłodę producenci mogliby czas premium, podzielić na 12-godzinne wzmocnienia, z których korzystalibyśmy tylko wtedy, gdy rzeczywiście możemy grać. Pożyjemy, zobaczymy.

4. Emblematy

Emblematy są elementem indywidualizacji własnych maszyn. Nie przynoszą żadnych korzyści, są elementem stricte wizualnym. Ich pula w grze będzie się poszerzać, póki co mamy do wyboru symbole, flagi, numery, napisy, itp. Emblematy są dostępne czasowo (za kredyty) lub na stałe, na jeden, bądź wszystkie pojazdy za złoto.

Czy warto mieć emblematy premium?

Ponieważ emblematy nie dają żadnych profitów większość graczy będzie je uznawać za element zbędny. Ja osobiście korzystam z polskiej flagi, nie wstydząc się, że jestem Polakiem. Jednocześnie chciałbym swoją grą udowodnić, że jesteśmy w grach postrzegani bardzo krzywdząco. Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się zmienić wizerunek rodaków na polu bitwy. Wszystko w naszych rękach.

NSW3_naklejki

5. Kredyty

Kredyty czyli podstawowa waluta w grze, za którą kupujemy pojazdy, naprawiamy je, zdobywamy ulepszenia, moduły, dowódców, amunicję, wyposażenie i inne. Możemy je kupić jako jeden z elementów zawartych w specjalnych paczkach. Kredyty możemy pozyskać również wymieniając złoto w stosunku 1:1600, czyli za 1 złota dostaniemy 1600 kredytów.

Czy warto kupować kredyty?

Zdecydowanie nie! Osobiście uważam, że trzeba być nieźle zdesperowanym, aby pozyskiwać kredyty poprzez wymianę złota, czy zakup za prawdziwą kasę. Dużo lepiej pograć z kontem premium. Dla przykładu: za 2300 złota możemy kupić konto premium na 30 dni, a za tą samą ilość uzyskać tylko 3.680.000 kredytów – to mniej niż kosztuje zakup np. VI-poziomowej artylerii Palmaria! Gwarantuję, że w 30 dni z kontem premium zdobędziecie dużo więcej, i to nie tylko kredytów!

6. Złoto

Złoto to waluta premium w grze. Można je kupić w czystej formie za pieniądze, bądź jako element specjalnej paczki. Za złoto zaś można: kupić pojazdy premium, aktywować konto premium, wymienić zablokowaną reputację, kupić emblematy czy po przekonwertowaniu nawet uzyskać kredyty.

Czy warto kupować złoto?

Moim zdaniem warto to rozważyć. W przypadku osób mających mało czasu na grę przyda się na wymianę zablokowanego doświadczenia, tak aby nadgonić postępy w grze. Jest to także jedyny sposób, aby nabyć konto czy pojazdy premium (poza specjalnymi paczkami).

7. Bonusy

Bonusy to forma dodatkowego wynagrodzenia gracza. Można je nabyć w specjalnych paczkach lub zdobyć ze skrzyń z wyposażeniem czy w przeróżnych wydarzeniach. Podobnie jak konto premium są usługą czasową, podzieloną na 12-godzinne wzmocnienia. Zapewne system bonusów będzie rozszerzany i modyfikowany o kolejne obszary. Korzyści z użycia zależne są od jakości wzmocnienia.

Co dają bonusy?

  • + 50% kredytów z każdej bitwy
  • + 50% doświadczenia dla dowódcy z każdej bitwy
  • + 50% doświadczenia dla załogi z każdej bitwy
  • + 50% reputacji z każdej bitwy
  • + 50% reputacji u Dilerów z każdej bitwy

Czy warto kupować bonusy?

Myślę, że dla ludzi, którzy przez pewien czas, wiedzą że będą mogli pozwolić sobie na intensywniejszą grę, jest to wyśmienite rozwiązanie. Producenci AW póki co stosują bonusy jako dodatkową zachętę do zakupu specjalnych paczek, czy jako nagrodę za wykonane misje lub dobre wyniki w bitwie. Na danym etapie rozwoju gry nie są one dostępne jako samodzielny produkt. Moim zdaniem najlepiej zdobyć je w różnych eventach czy poprzez zbieranie skrzyń z zaopatrzeniem.

NSW3_bonusy

8. Tytuły i Osiągnięcia

Tytuły to forma podkreślenia znaczenia danego gracza dla producentów Armored Warfare czy jako forma “nagrody” za odblokowanie konkretnego pojazdu. Do tej pory zawsze były składową specjalnych paczek, np. Lord Wojny z Paczki Założycielskiej czy Imperator z Paczki Kolekcjonerskiej. Same tytuły i osiągnięcia nic nie dają, są jedynie wizualnym efektem, którym można, jeśli ktoś ma potrzebę, “pochwalić się” przed innymi graczami. W samej grze jest to widoczne tylko dla gracza i członków plutonu.

Czy warto kupować Tytuły i Osiągnięcia?

Moim zdaniem nie warto, nie są one jednak dostępne jako odrębny produkt i wiążą się z nabyciem paczki. Osobiście uważam, że nie byłyby dla mnie elementem decydującym o nabyciu danego zestawu. Są po prostu zbędne, być może skierowane do kolekcjonerów.

NSW3_tytuly

9. Dostęp do specjalnych treści

Dawniej nie do pomyślenia było, aby płacić za dostęp do niegotowego produktu, a w rezultacie za pomoc producentom gry w jej tworzeniu. Powiem więcej wydaje się to nielogiczne. Przecież to producentowi powinno zależeć na zorganizowaniu “grupy testowej”.

Co daje dostęp do specjalnych treści?

W tym momencie należy to postrzegać przez pryzmat Paczek Założycielskich, bo one gwarantowały dostęp do Wczesnych Dostępów, co wiązało się z możliwością gry zanim jeszcze “zwykli” gracze mogli się z nią zapoznać. Dzięki takiemu dostępowi można było poznać pojazdy, wybrać ulubione, przemyśleć ścieżki rozwoju, wybrać dowódców, poznać mapy czy po prostu dobrze się bawić.

Czy warto płacić za dostęp do specjalnych treści?

Mimo, iż jak napisałem wydaje się to nielogiczne, osobiście jestem dumny, że mogłem pomóc w zorganizowaniu olbrzymiego przedsięwzięcia jakim jest wprowadzenie świetnej gry. To niesamowite uczucie obserwować jak Armored Warfare rozkwita, jak powoli staje się grywalne i zbalansowane. To co widzimy grając w Otwartą Betę to efekt setek godzin pracy sztabu ludzi przy współpracy z graczami. Mam nadzieję, że ta swoista kooperacja będzie się utrzymywać, a produkt końcowy (o ile o takim można mówić) skupi wokół siebie niezliczoną liczbę zadowolonych użytkowników.

10. Pojazdy kolekcjonerskie

Zdarza się, że producenci wypuszczają pojazdy, które dostępne są tylko przez ograniczony czas i/lub w ograniczonej ilości. Są to tzw. paczki kolekcjonerskie, a ich zawartość to czołg/czołgi charakteryzujące się unikalnym kamuflażem i statusem premium. Istnieje możliwość nabycia ich pojedynczo lub w specjalnym zestawie, w zależności od zamożności gracza.

Co daje posiadanie pojazdów kolekcjonerskich?

Dzięki nabyciu paczki kolekcjonerskiej zyskujemy możliwość sterowania unikalnymi konstrukcjami, a dzięki statusie premium dostęp do większych zarobków i szybszego szkolenia załogi. Bardzo często producenci dorzucają do tych zestawów dodatkowe kredyty, złoto, dni premium czy bonusy. Oczywiście, im paczka droższa tym więcej “gratisów”.

Czy warto płacić za pojazdy kolekcjonerskie?

Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie indywidualnie. Wg. mnie tak. Zawsze w paczce znajdziemy wyjątkowy czołg, ale nie zawsze będzie on równie wyjątkowy na polu bitwy. Jeśli lubimy grać daną klasą, myślę że wydatek będzie opłacalny i przyniesie korzyści w szybszym rozwoju pozostałych czołgów z “drzewka”. Osobnym tematem będzie stanowisko kolekcjonerów, którzy nie potrafią oprzeć się pokusie posiadania czegoś wyjątkowego i zdecydują się na powiększenie kolekcji o nietuzinkowe maszyny, nawet jeśli nie będą nimi grali.

NSW3_paczki

11. Kamuflaże

Od jakiegoś czasu producenci uraczyli nas możliwością “malowania” pojazdów. Gotowy efekt składa się z dwóch warstw: warstwy podkładu oraz wzoru kamuflażu. Podkład to nic innego jak malowanie całego pojazdu jednobarwną farbą, która stanowi bazę pod wzór kamuflażu i decyduje w jakich warunkach dane malowanie będzie się sprawdzać. Mamy tym samym podkłady letnie, zimowe i pustynne. Wszystkie należy wcześniej odblokować poprzez kilkukrotną grę na mapach, w określonych warunkach pogodowych, np. pustynny na mapach Pipelines oraz Port Storm. Należy tu zaznaczyć, że sama farba podkładowa nie daje, poza efektem wizualnym, żadnych korzyści w grze. Aby malowanie przynosiło efekty w grze, musimy na bazę nałożyć wybrany wzór kamuflażu. Do wyboru mamy wiele fantastycznych wzorów, które wizualnie zmieniają nasz pojazd w prawdziwego zabójcę. Wzory kamuflażu dostępne są za kredyty oraz złoto.

Co dają kamuflaże?

Gotowy kamuflaż przynosi nam korzyść w 3% zwiększeniu współczynnika ukrycia oraz powoduje, że nasz pojazd wygląda naprawdę rasowo.

Czy warto płacić za kamuflaże?

Moim zdaniem klasy zwiadowcze i niszczyciele czołgów POWINNY być pomalowane. Korzyści nie są może duże, ale powyższe 3% stanowi o naszej przewadze na polu walki i może zdecydować o późniejszej wygranej. Wiadomym jest, że jeśli kogoś na to stać, warto mieć maskowanie na każdym typie pojazdu, jednak SPG w kamuflażu, jest jak stodoła obsadzona mchem, jest zielona, ale to wciąż stodoła.

NSW3_camo1

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten poradnik pozwoli osobom niezdecydowanym, zadającym sobie pytanie “czy kupić?”, podjąć ostateczną decyzję. Pamiętajcie, że wszystkie dobra zapewniane przez premium są sumowane i nie wykluczają się. Ja osobiście z treści premium korzystam i korzystać będę, gdyż czas jaki mogę poświęcić na grę jest tylko małym wycinkiem czasu, który chciałbym na nią przeznaczyć. Pozwoli mi to zachować przyzwoity poziom rozwoju i możliwość spotkania fanów w grze, nie tylko na III-kach. Nie chcę, aby ktoś postrzegał powyższy artykuł jako zachętę, reklamę czy przymus stosowania zawartości premium w grze. Nie! Przy Armored Warfare możecie się świetnie bawić i czerpać olbrzymią przyjemność bez tego. Czy zdecydujecie się oraz na jaką formę – ta decyzja należy już do Was!

Do zobaczenia na polu walki. Voolf.

Voolf

Redaktor Naczelny i grafik w GameStone.pl, fotograf z zawodu, "pan od fikołków" z wykształcenia. Za sprawą posiadania dwóch teściowych traktuje wszystko z przymrużeniem oka. Specjalista od spraw beznadziejnych.

  • Sebastian Karkut

    Konto premium niestety nie występuje w postaci 12-godzinnych wzmocnień. Owszem były takowe zapowiedzi że posiadany czas premium zostanie podzielony na 12h paczki ale na tym się skończyło. Szkoda bo przy odpalonej np. 30-dniowej premce większość z niej ucieka. 12-godzinnymi wzmocnieniami są tylko bonusy.

    • FANATYK_STRINGÓW

      taaaaa, coś za coś 🙂

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Ci najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij