NSW – dlaczego przegrywam [SPG]?

Witajcie!

Nadszedł czas, aby podzielić się z Wami obserwacjami odnośnie gry artylerią. Jest to kolejna część serii poradników poświęconych konkretnym klasom pojazdów spotykanym w Armored Warfare.

nsw5_pieknabestia

Zacząłem serię od pojazdów wsparcia [AFV], więc po zwiadowcach, przyszedł czas na działa samobieżne. Jest to klasa niedoceniana, i moim zdaniem zaraz po AFV, mająca największy wpływ na wynik gry. Gra się nią naprawdę przyjemnie, ale nasze działania często prowadzą do frustracji, zarówno samego gracza, sojuszników, jak i przeciwników. Co zatem zrobić żeby nie zwariować, a o ból głowy przyprawić drużynę przeciwną i ostatecznie wygrać? Wystarczy przeczytać ten poradnik!

SPG – Self-Propelled Gun, czyli Działo Samobieżne. To nic innego jak ogromna armata umieszczona na podwoziu czołgu, a jej prekursorów należy dopatrywać się w początkach I wojny światowej i brytyjskim Gun Carrier Mark I. W grze mogą występować maksymalnie po dwie na stronę, a ich podstawową rolą jest wspomaganie sojuszniczej drużyny na obszarze całej mapy. Świadomie podkreślam – zadaniem SPG jest wsparcie drużyny sojuszniczej – nie zadawanie obrażeń. Niestety duża część graczy postrzega artę przez pryzmat WoTa, co prowadzi do niedomówień oraz uznania mnie za niespełna rozumu wariata wygadującego bzdury. Proszę, przeczytajcie uważnie artykuł do końca i wtedy wydajcie swą opinię.

W grze oznaczona symbolem specyficznego pięciokąta (~luk mówi, że to domek). Przeznaczona dla wszystkich graczy, bez względu na umiejętności!

nsw5_spgicon

Wady SPG:

  • symboliczne opancerzenie
  • niewielka mobilność
  • powolny obrót wieży
  • słaby zasięg widzenia
  • szczątkowy kamuflaż
  • wyświetlanie swojej pozycji po strzale (dla przeciwnych SPG)
  • długolecące pociski, utrudniające zadanie obrażeń początkującym graczom, szczególnie przeciwko ruchomym pojazdom
  • zadawanie obrażeń sojusznikom
  • brak specjalnej zdolności
  • bardzo droga amunicja
  • uzależnienie od drużyny sojuszniczej
  • długie oczekiwanie na bitwę, ze względu na ilościowe ograniczenie SPG/bitwę (4)

Zalety SPG:

  • pociski odłamkowo – burzące powodują ogromne straty w modułach i sieją spustoszenie w załodze trafionego pojazdu
  • obszarowe działanie, nawet do kilkunastu metrów
  • specjalistyczne pociski (dymne, świetlne)
  • w stosunku do WoT – niski czas przeładowania i błyskawiczne skupianie

Jak widzicie pojazdy artyleryjskie posiadają więcej wad niż zalet. Co zatem czyni je takimi wyjątkowymi? Dlaczego każdy powinien poradzić sobie z grą nimi? Skąd nieprzebrane pokłady satysfakcji podczas gry tą klasą? Gdy uzmysłowimy sobie jak potężnym narzędziem dowodzimy oraz, że nasze zadanie to wsparcie – poznamy odpowiedź na wszystkie te pytania. A więc zaczynajmy.

Polecany dowódca: Freja Hojbjerg (wg, mnie najlepsza), Juan Carlos Miramon (słabszy klon Frei), Ioannis Sanna (podpala trafione cele).

nsw5_spgcommanders

 

Zalecane retrofity: moja broń to: przeładowanie i celowanie/skupianie – koncentruję się na modyfikatorach przyspieszających te aspekty.

Dodatkowe ulepszenia: stosowanie dodatkowego kamuflażu jest jak obsadzanie mchem stodoły, wciąż ją widać, tyle że ma inny kolor.

nsw5_mossybarn

Porady odnośnie gry:

  • Jesteśmy pojazdem wsparcia, nie skupiamy się na zadawaniu obrażeń – nasze zadanie to obserwacja całego pola walki i skupianie swoich działań w obszarach najbardziej wymagających naszej interwencji;
  • Wsparcie może przybierać kilka form:
    • niszczenie modułów i załóg wrogich pojazdów – swój ogień powinniśmy skupić w miejscach, w których siły sojusznicze są niewystarczające lub tam, gdzie w najbliższej przyszłości pojazdy wroga bezpośrednio będą nam zagrażać;
    • wyświecanie wrogich pojazdów – artylerie wyższych poziomów wyposażone są we flary Illumination Round dzięki, którym możemy pełnić rolę zwiadowczą. Działania te mogą przyjąć dwie formy: wyświecanie pojazdów wroga w trudno dostępnych miejscach (za skałami, budynkami, w dołach) lub przekazywanie informacji o ruchach wroga, szczególnie przydatne na początku bitwy, tak aby dostosować pozycję i ilość sojuszników w odpowiedzi na zbliżające się siły przeciwnika;
    • ukrywanie pojazdów sojuszniczych – wszystkie artylerie wyposażone są w pociski dymne Smoke Round, stawiające zasłonę dymną na danym obszarze. Funkcja ta jest szczególnie przydatna, gdy chcemy przemieścić przyjacielskie siły przez tereny objęte wysokim ryzykiem wyspotowania lub po prostu, jako pomoc podczas wycofywania się sojuszników pod naporem wojsk przeciwnika. Zdarzy się też, że będziemy chcieli ukryć własne położenie przed zbliżającym się konkurentem, a dzięki zasłonie dymnej „kupimy” trochę czasu na, być może, decydujące przeładowanie;

NSW2_SPECIAL

  • Niszczenie wrogich SPG to mój cel – nikt nie zrobi tego lepiej i bezpieczniej. Współgramy z sojuszniczą artylerią, aby eliminować przeciwne, czasami wystarczy tylko wykrycie. Pamiętajcie, że tylko my widzimy, gdzie znajdują się SPG wroga ulegające automatycznemu wyświeceniu po strzale;
  • Unikamy ostrzału po automatycznym wyświeceniu – to najtrudniejsza część gry działami samobieżnymi. Po każdym naszym strzale przeciwnik widzi na swojej mini-mapie coraz dokładniej naszą pozycję i z pewnością będzie na nas polował. Dlatego po każdym ataku bezwzględnie należy zmienić pozycję. Jeśli działo wyposażone jest w magazynek na trzy pociski, a nie możemy szybko opróżnić całego – trzeba zaniechać dalszego ostrzału i się wycofać. Długotrwałe przebywanie w jednym miejscu stanowi świetną okazję, aby szybko i łatwo wrócić do garażu;

NSW1-strzal_spg

  • Zmieniając pozycję nie poruszamy się ruchem jednostajnym – drastycznie zmieniamy kierunek dopiero, gdy znikniemy z mini-mapy. Przeciwne SPG będą ostrzeliwywać naszą przypuszczalną pozycję. Czasami wystarczy zainicjować ruch i wrócić na pierwotne miejsce;
  • Zajmujemy miejsca, w których szybko można się ukryć – nie pozostajemy na otwartej przestrzeni, szukamy pozycji w pobliżu potencjalnych osłon, mogą to być wysokie skały, budynki, silosy czy strome podjazdy. Po oddaniu strzału niezwłocznie wycofujemy się uniemożliwiając tym samym atak przeciwnika;
  • Obserwujemy niebo – pociski wrogich art są wolne i świetnie widoczne, a ich obserwacja pozwoli nam uniknąć bezpośredniego trafienia;
  • Staramy się strzelać za atakowany pojazd – nasz cel zostanie ostrzeżony o zbliżającym się pocisku i najprawdopodobniej zacznie się wycofywać, a to spowoduje bezpośrednie trafienie;
  • Chętnie korzystamy z pocisków specjalnych – są drogie, ale aspekt ekonomiczny nie może przysłonić naszej roli w bitwie. W Armored Warfare zostaniemy za to wynagrodzeni. Dodatkowo strzelanie z flar czy dymu, nie podaje naszej pozycji przeciwnikowi, a ich obszar działania zaznaczony jest na mini-mapie specjalnym okręgiem;

NSW2_arty

  • Decapowanie – czyli przerywanie zdobywania punktów przejęcie bazy. Ze względu na nasz ogromny zasięg działania (rozrzut/splash) jesteśmy idealną jednostką przeciwdziałającą zajęciu. Przeciwnik będzie się przed nami ukrywał, dlatego rozpoczynamy ostrzał od miejsc potencjalnie niedostępnych i osłoniętych;
  • Robimy co się da, aby pozostać „w akcji” – im dłużej wspieram swoją drużynę, tym większe mamy szanse na wygraną;
  • Współpracujemy z drużyną – poza wsparciem pociskami, poszukującym wrogiej artylerii sojusznikom, udzielamy informacji o ostatnim znanym jej położeniu. Arta często ginie jako ostatnia, a to pomoże w jej szybkiej eksterminacji;
  • Samodzielnie jesteśmy bezradni – zaznaczamy na mapie pozycję wroga bezpośrednio nam zagrażającego. Niestety gracze pochodzący z WoTa, lekko mówiąc, nie przejmują się sojuszniczymi SPG, co często prowadzi do szybkiego ich zniszczenia, a ostatecznie przegranej całego zespołu. To jedyna frustrująca sytuacja, której idealnym rozwiązaniem jest gra w plutonie;
  • Gramy w plutonie – najlepiej złożonym z AFV lub/i TD. Zaprzyjaźniony niszczyciel czołgów, czy błyskawicznie powracający pojazd opancerzony nie dopuszczą, aby przeciwnik zbliżył się do nas na niebezpieczną odległość. Dobrym wyjściem jest też pluton dwóch art, gdyż możemy nieprzerwanie wyświecać i atakować pozycje przeciwnych SPG, a po ich zniszczeniu, pozostałych sił wroga. Wystarczy dogadać się, które miejsce zostanie rozświetlone i tam prowadzić już skupiony ogień;

nsw5_platoon

A oto moje dodatkowe uniwersalne zasady dodatkowo stosowane, bez względu na klasę pojazdu, którą się poruszam:

  • Zawsze gram o wygraną dla mojej drużyny, moje wyniki indywidualne są mniej ważne;
  • Szanuję przeciwnika i kolegów z drużyny, nie obrażam nikogo;
  • Nigdy się nie poddaję, walczę do końca;

Jak widzicie, granie SPG to nie zadawanie obrażeń, a przede wszystkim pomoc własnemu zespołowi w drodze po zwycięstwo. Wsparcie może przybierać kilka form, ważne aby było prowadzone skutecznie, w odpowiednim miejscu i czasie. Niezbędna jest umiejętność obserwowania mini-mapy, znajomość dobrych miejsc oraz obustronna współpraca z zespołem. Z tego miejsca proszę zadbajcie o sojuszniczą artylerię, a ona zadba o Was z wielokrotnie większą siłą. Sama sobie nie poradzi! Uwierzcie, Wasza gra ma decydujące znaczenie na przebieg i wynik bitwy.

Na koniec wspomnę, że wielokrotnie pytacie, która linia jest lepsza? Wolfli czy Shishkin? Amerykańska siła, czy precyzja i mobilność? Wszystko zależy od sposobu gry. Ja osobiście preferuję grę magazynkami i cenię sobie duży obszar rażenia, stąd na poziomie IV i VI, zdecydowanie wybieram M109 i Palmarię, jednak tylko PzH2000 daje Wam takie możliwości na VIII tierze, co nie znaczy, że nie podoba mi się M109A6 Paladin. Teraz już wiecie wszystko :p

Jeśli macie jakieś pytania, cenne uwagi, czy po prostu chcecie pograć razem, zapraszam na nasz oficjalny Discord na kanał „Gawra – Wilkownia” oraz do komentowania poniżej.

Do zobaczenia na polu walki. Voolf.

Voolf

Redaktor Naczelny i grafik w GameStone.pl, fotograf z zawodu, "pan od fikołków" z wykształcenia. Za sprawą posiadania dwóch teściowych traktuje wszystko z przymrużeniem oka. Specjalista od spraw beznadziejnych.

  • Herianm AW

    Do zalet dodałbym jeszcze celność, szczególnie gdy strzelają do mnie 😀

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Ci najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij