H jak Historia: T-90

T-90 jest pierwszym seryjnie produkowanym czołgiem Federacji Rosyjskiej. Powstał jako głęboka modernizacja czołgu T-72. Początkowo maszyna miała być oznaczona jako T-72BU (od unowocześniony) jednak władze rosyjskie zdecydowały o przyjęciu nazwy T-90.

Był to cel propagandowy, wskazujący, że wojska rosyjskie wchodzą w nową dekadę z najnowocześniejszym sprzętem. Po raz pierwszy maszyna została pokazana szerszej publiczności latem 1993 roku w Kubince koło Moskwy. Produkcję seryjną rozpoczęła fabryka w Niżnim Tagile rok wcześniej. Jednakże skala produkcyjna nie była ogromna, do roku 2004 wyprodukowano zaledwie 120 czołgów T-90.

Historia czołgu T-90 rozpoczyna się 19 czerwca 1986 roku od postanowienia Nr 741-208, które rozpoczynało pracę badawczo-rozwojową o nazwie „Udoskonalenie T-72B”. Przedsięwzięcie realizowały dwa zakłady – UKBTM i UWZ przy kooperacji wielu mniejszych ośrodków badawczych w ZSRR. Założeniem projektu było zachowanie starej konstrukcji, jednak z nowym wyposażeniem i pancerzem reaktywnym 4S22 Kontakt-5.

Wojskowym chodziło o wyposażenie pojazdu w świetnie oceniane SKO 1A45T Irtysz, przełożone z czołgów T-80U i T-80UD. Oficjalne oznaczenie pojazdu brzmiało Obiekt 188. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że przez chwilę w dokumentacji widniało oznaczenie T-72BM. W 1989 roku cztery prototypy czołgu przeszły testy państwowe i w 1991 roku Obiekt 188 miał być standaryzowany w wariancie T-72BU. Jednak rok 1991 przyniósł dwie wojny – w Kuwejcie i Iraku. Wyniki starć pancernych w tamtych wojnach wykazały, że czołgi były niezwykle wrażliwe na pociski kierowane i kumulacyjne. UKBTM zamontowało, oprócz Kontaktu-5, system obrony aktywnej – TSzU-1-7 Sztora (charakterystyczne „oczka” T-90 to promienniki tego systemu).

Potem przez krótki czas nieoficjalna nazwa pojazdu brzmiała T-88, w 1992 roku zmodernizowany wóz przyjął miano T-90. Jednak ta maszyna pod wieloma względami zbliżona jest do T-72B w konfiguracji z roku 1989. Podobieństwa obejmują m.in. układ pancerza, odlewaną wieżę i silnik o tej samej mocy. Pomimo zastosowaniu kilku względnie nowoczesnych rozwiązań, jak SKO Irtysz, nocny celownik działonowego Buran-PA, czy nawet kamery termowizyjnej Agawa-2, pojazd pod względem mechanicznym nie różnił się wiele od pierwowzoru. Oczywiście zyskał znacznie lepsze możliwości wyszukiwania celów za sprawą dzienno-nocnego systemu obserwacyjno-celowniczego PNK-4 dla dowódcy.

System pozwala na wskazywanie celów dla działonowego, przez co czołg działa w trybie „Hunter-Killer”. Część pojazdów wyposażono w dodatkowy sprzęt łączności i nawigacyjny, a pojazdy te oznaczono T-90K.

Wozy T-90 uzbrojono w armaty 2A46M-2 oraz system uzbrojenia kierowanego 9K119 Refleks pozwalający na prowadzenie skutecznego ognia nawet na dystansie 5000 metrów. SKO T-90 pozwala na strzelanie pociskami rakietowymi 9M119M Inwar-M. A wszystko to w biegu przy 30km/h. Jednostka ognia w autmacie ładowania wynosi 42 naboje artyleryjskie i rakietowe. Dokładny podział wynosi: 22 w zmodernizowanym automacie i 3 w wieży, a pozostałe 18 w różnych miejscach kadłuba. Dodatkowym uzbrojeniem jest sprzężony z armatą karabin maszynowy 7,62mm i stanowisko ZU-72 z karabinem p-lot 12,7mm.

Po doświadczeniu z serią pojazdów T-90 i z eksportowymi T-90S biuro UWZ opracowało nowy wóz – T-90A. Główną zmianą było zastosowanie wieży spawanej, a nie odlewanej. Oprócz tego zamontowano nowy silnik o mocy 1000 koni mechanicznych i Lufę 2A46M-5, która od oryginalnego działa różniła się sztywnością.

Z początku pojazdom nie wiodło się najlepiej, gdyż władze Rosyjskie chciały zakończyć ich zakup. Na szczęście w 2003 roku wznowiono zamówienia. Oczywiście z jedną zmianą – zamiast wozów T-90, zamówienie dotyczyło czołgów T-90A.

Jeszcze w 2003 r. rozpoczęto pracę nad modernizacją czołgów T-72 i T-80. Do projektu nowych wież stanęły dwa biura konstrukcyjne – KBTM i UWZ. Program zakończono w roku 2009. Wtedy powrócono do modernizacji wieży z T-90 – Poryw-2. Umieszczono ją na dostosowanym podwoziu T-90. Sam pojazd oznaczono Obiekt 188M. Pojazd opracowywano w latach 2010-2011.

Zamontowano szersze fartuchy boczne oraz pancerz prętowy z tyłu. Integralną częścią czołgu jest elektromagnetyczny system przeciwminowy SEMZ-2E. Zmieniono pancerz reaktywny na 4S24 Relikt. Nowy silnik wysokoprężny rozwija moc 1128 KM. Zamontowano zdalnie sterowany moduł karabinu maszynowego na wieży. Pojazd nazwano T-90MS.

Na podwoziu czołgu T-90 powstała bardzo charakterystyczna konstrukcja – system rakietowy TOS-1A. Pojazd posiada 24 prowadnice rakiet 220mm. Pojazd można nazwać samobieżnym miotaczem ognia. Oprócz niego powstał BMPT Terminator – pojazd do wsparcia czołgów. Wyposażono go w 2 działka 30mm i 4 wyrzutnie rakiet 9M120-1 Ataka-T ATGM.

Ogólnie powstało wiele wersji pojazdu T-90, takich jak:

  • T-90 – wersja oryginalna
    • T-90E – wersja eksportowa
    • T-90K – wersja dowódcza, posiadająca dodatkowy sprzęt łączności i nawigacyjny.
    • T-90MBT – wersja do walki elektronicznej
    • T-90A – wersja seryjna dla armii rosyjskiej ze spawaną wieżyczką, silnik V-92S2, wizjer termiczny ESSA. Znany także jako T-90 Vladimir lub T-90M.
      • T-90S – wersja eksportowa
        • T-90SK – eksportowa wersja T-90K
        • T-90S „Bhishma” – wersja dla armii indyjskiej, pozbawiona aktywnego systemu ochrony Sztora
        • T-90SA – wersja dla armii algierskiej
        • T-90M – wersja zmodernizowana (M)
        • T-90MS – wersja zmodernizowana na eksport
  • BREM-72 – opancerzony pojazd ratunkowy
  • MTU-90 – most czołgowy z modelem MLC50
  • IMR-3 – pojazd inżynieryjny
  • BMR-3 – pojazd usuwający miny
  • TOS-1 – samobieżna artyleria rakietowa
  • BMPT/Ramka – pojazd wsparcia czołgowego

W Armored Warfare T-90 jest czołgiem podstawowym poziomu 7. Na poziomie 8 mamy T-90A, a na 9 T-90MS. W grze istnieje również gałąź, w której na poziomach 8 i 9 króluje Ramka oraz Terminator 2. Oprócz tego na tierze 7 znajduje się czołg premium – Obiekt 187, a na 8 niszczyciel czołgów Terminator.

 Autor: Daerbleidd

Daerbleidd

Miłośnik broni pancernej i białej. Czołgi nie mają przede mną żadnych tajemnic.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie plików "cookie" lub inny sposób lokalnego przechowywania informacji oraz na gromadzenie, udostępnianie i wykorzystywanie danych osobowych do personalizowania reklam i innych usług. więcej informacji

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie plików "cookie" lub inny sposób lokalnego przechowywania informacji oraz na gromadzenie, udostępnianie i wykorzystywanie danych osobowych do personalizowania reklam i innych usług.

Zamknij