Bitwy w formacie 10 vs.10 na rosyjskim serwerze

Hej,

Ostatnio na rosyjskim serwerze zakończyły się testy nietypowego rozwiązania – bitew PvP 10 vs. 10. W chwili obecnej, zarządca gry czyli Mail.ru zbiera opinie graczy. Postanowiliśmy sprawdzić co o tym wszystkim sądzą gracze z kraju Puszkina.

Przeglądając profil Projektu Armata w serwisie vkontakte pierwsze co rzuca się w oczy to ankieta, w której wzięło udział prawie 3,5 tysiąca graczy. Głosy są mocno wyrównane, zwolennicy nowego rozwiązania stanowią 51% ankietowanych przy 49% głosów na nie.

Gracze zwracają uwagę, że bitwy są szybsze a pojedynczy gracz ma większy wpływ na wynik; skill znaczy o wiele więcej. Mecze przez to stały się również trudniejsze, co dla wielu jest zaletą.

Mniejsza ilość graczy zostawia większe pole do manewru, co premiuje zwłaszcza szybkie pojazdy i czyni bitwę bardziej dynamiczną. Z drugiej strony, gracze zauważają, że ograniczenie liczebności drużyn daje o wiele większą przewagę 3-osobowym plutonom; sugeruje się by dla tego trybu ograniczyć ich liczebność do 2 osób (mało prawdopodobne – przyp. red.).

Różnica pogłębia się jeszcze bardziej podczas grania na odliczanie (choć szanse na trafienie do tej samej drużyny są teoretycznie mniejsze). Ponadto, w przypadku trafienia na nieogarniający team (zostawienie pustej flanki itd.) jest jeszcze gorzej niż w standardowej bitwie 15 na 15.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku pojawienia się gracza AFK w drużynie – nieaktywny gracz ma większy wpływ na osłabienie drużyny, niż normalnie. Wydaje się również, że rzadziej trafiają się mocno jednostronne wyniki (typu 8-0).

Najczęściej podnoszonymi propozycjami na zmiany są ograniczenia plutonów (wielu graczy najchętniej w ogóle by się ich pozbyło z tego trybu, choć osobiście muszę zauważyć, że granie w plutonie ze znajomymi to główna rzecz, która mnie przyciąga do AW – przyp. red.) oraz zmniejszenie map, które, będąc projektowane pod 15 vs. 15, wydają się być za duże dla dwudziestu graczy (lub w sam raz dla tych co popylają Foxem).

W kolejnym serwisie społecznościowym, ok.ru, nie byłem w stanie sprawdzić wyników ankiety (trzeba się zarejestrować i zagłosować) jednak z komentarzy można wywnioskować podobne rozłożenie głosów. I tutaj również w komentarzach pojawiają się przede wszystkim opinie o potrzebie pozbycia się plutonów.

Film prezentujący bitwy 10 vs. 10

Gracze chwalą tryb za tempo i większe znaczenie umiejętności, sugerują też, że ta forma jest lepsza do nauki dla słabszych graczy (gracz częściej musi polegać tylko na sobie, zamiast siedzieć gdzieś z tyłu i oddać dwa celne strzały w przeciwnika podświetlonego przez kolegów).

Wydaje się też, że występuje równomierniejsze rozłożenie zadanych obrażeń wśród wszystkich graczy w drużynie (mniejsze szanse na wystąpienie dużej liczby „pomidorów„, będących źródłem darmowego HP dla lepszych zawodników). Jednocześnie, z oczywistych względów, wszystkim graczom spadają ogólne średnie zadane obrażenia, co może stanowić problem dla graczy lubiących podnosić swoje statystyki.

Pojawiają się także głosy o lepsze zbalansowanie ilości poszczególnych klas w bitwie, gdyż nierówności w tej kwestii stają się jeszcze bardziej uwypuklane. Jeden z komentarzy sugerował nawet stworzenie bitew 20 vs. 20, które w założeniach miałyby bardziej osłabić wpływ plutonu na wynik [ale zapewne zwiększyłyby ogólny chaos – Luk].

Na koniec zostawiłem forum aw.mail.ru, gdzie, bez zaskoczenia głosy również są rozłożone równomiernie – 50,5% na nie, wobec 49,5% na tak (ponad 2000 oddanych głosów).

Komentarze również mają podobny wydźwięk; pojawiają się sugestie zachowania obu trybów jednocześnie – 15 vs. 15 dla tych, którzy lubią cyferki i większe średnie obrażenia oraz 10 vs. 10 dla tych, którzy nie chcą strzelać po krzakach w camperów. Jeden z graczy zauważył przy tym, że w nowym trybie częściej trafiają się takie same bitwy, gdzie cała drużyna „rushuje” jedną flankę.

Oczywiście komentarzy jest znacznie, znacznie więcej, jednak nie ma sensu przytaczać tutaj ich wszystkich. Jak ktoś zna rosyjski (albo potrafi posługiwać się translatorem Google) może poczytać je samemu.

Możecie również zobaczyć jeden z filmików (po rosyjsku) o nowym trybie.

Podsumowując – jeszcze nigdy nie widziałem tak wyrównanych wyników ankiet. Z jednej strony, nowy tryb wydaje się być ciekawszy, szybszy oraz bardziej nagradzający umiejętności, z drugiej występują problemy ze zbalansowaniem klas i plutonów, a obecne mapy wymagają zmniejszenia.

A Wy co sądzicie o tych zmianach? Dobre, złe? Zgadzacie się z Rosjanami? Macie pomysły jak usprawnić formułę 10 vs. 10 i czy w ogóle ma ona sens? Podzielcie się z nami swoimi opiniami w komentarzach!

 Tłumaczenie RU-PL: luk_zloty

 Źródło: aw.mail.ru

luk_zloty

Zajmuje się pisaniem artykułów gdy ma na to ochotę, czyli bardzo rzadko. Poza tym jest tłumaczem j. angielskiego, choć nie odróżnia "past continous" od "present perfect" oraz tłumaczem j. rosyjskiego, ponieważ uczył się go przez jeden semestr na studiach. Redakcyjny błazen.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie plików "cookie" lub inny sposób lokalnego przechowywania informacji oraz na gromadzenie, udostępnianie i wykorzystywanie danych osobowych do personalizowania reklam i innych usług. więcej informacji

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie plików "cookie" lub inny sposób lokalnego przechowywania informacji oraz na gromadzenie, udostępnianie i wykorzystywanie danych osobowych do personalizowania reklam i innych usług.

Zamknij